January 18, 2013

Adat Melayu

Salam..

Tajuk post ni ialah Adat Melayu. Mostly, isu pasal adat melayu ialah kahwin dan harta. Kadang-kadang adat melayu ni sangat rumit. Lagi-lagi dalam hal kahwin. Sebab itu kita ni tak boleh nak ikutkan sangat adat, tp kita kene berpegang pada ajaran Islam. Islam itu mudah. Kalau berminat, adalah sunnah kalau kita bertunang. Bertunang adalah untuk kedua-dua pihak mengenali saudara mara antara dua keluarga. Lepas tu, nikah. Itu je.

Tapi, kalau ikut adat melayu sekarang, kene merisik, merisik ada pulak cincin risik nya kene keluar duit. Lepas tu bertunang lagi, bertunang sekarang hantaran mau 7-9 dulang. Duit lagi. Lepas tu Nikah. Nikah pun ada hantaran. Itu pun berdulang-dulang jugak. Duit berpuluh ribu habis. Lagi-lagi zaman sekarang. Hantaran nak yang mahal. Harga pun ikut level pendidikan.

Gambar kat bawah ni ialah 'Bajet Belanja Kahwin ikut Islam and Bajet Belanja Kahwin zaman sekarang'


Nah, u can see the differences kan? Tu pun kalau ikt Cara islam, jumlah tu termasuk yang bertunang punye. Tapi, yang zaman sekarang punye bajet kahwin tu, untuk Majlis nikah and bersanding. Tu pun tak logik dah harganya. 

Kalau lah mak bapak zaman sekarang ni macam dulu, mesti senang je nak kahwin. Hantaran pun tak yah mahal-mahal. Tapi zaman sekarang ni semua barang mahal. Pihak lelaki kena tanggung majlis belah perempuan, kalau takde duit, macam mana nk kahwin? -_-' Atas sebab itu, berlakulah pelbagai isu buang anak. Tak sempat kahwin dah beranak dah. Duit takdo nak kahwin. Antara lain, zaman sekarang ni ramai kahwin lambat..sebab dia: kumpul duit..

Aku post entri kali ni sebab, aku sayang kawan aku sorang tu, kitorang memang jarang jumpa. Message pun tak selalu dah. Kalau boleh aku nk hidup dengan dia, sampai akhir hayat, tapi, aku belum kerja lagi, dia pun belum habis belajar lagi, kerja lagi lah takde kan..Lagipun kita tak tahu siapa jodoh kita. 

Tapi takpe lah, bak kata Ustaz Azhar Idrus "Kalau dia memang jodoh kita, sejauh mana pun dia pergi, dengan siapa pun dia bersama, dia tetap akan datang dan menjadi milik kita" so, tungguuu.. 

Serumit mana pun adat melayu tu, kalau dah jodoh, dia pasti menjadi milik kita. 



No comments: